Ønsker ny Hurtigruten-avtale
NHO Reiseliv Nord-Norge ber om at samferdselsministeren raskest mulig sluttforhandler en avtale med Hurtigruten ASA, og gir selskapet en avtale som innebærer syv dagers anløp til hver havn mellom Bergen og Kirkenes, skriver NHO Reiseliv i en pressemelding.
NRK Dagsrevyen hadde en bred reportasje om temaet mandag kveld, hvor både NHO Reiseliv, Hurtigruten og representanter fra næringen ble intervjuet.
Ifølge NHO Reiseliv Nord-Norge er Hurtigruten, med stor kapasitet og daglige avganger i begge retninger, infrastrukturelt meget viktig for reiselivet langs hele kysten, inkludert daglige vareleveranser. Den gir fleksibilitet og uttalige reisemuligheter for turistene, begrenser mulige flaskehalser og bidrar til å få turistene spredt langs hele kysten. Dette er viktig for å kunne opprettholde og videreutvikle hele reiselivsnæringen langs kysten, ikke minst kvalitets- og opplevelsesmessig.
– Rundreisekonseptet på Hurtigruten er viktig for verdiskapingen og i mange tilfeller en grunnleggende faktor for å opprettholde mange aktivitetstilbud langs hele kysten. Det gir også grunnlag for flyruter og annen infrastruktur, som er viktig for inntjeningen i norsk reiseliv, sier Geir Solheim, avdelingsdirektør i NHO Reiseliv Nord-Norge.
Administrerende direktør i Hurtigruten, Olav Fjell, sier til NRK Dagsrevyen at han utålmodig avventer samferdselsdepartementets snarlige løsning.
– Det er frustrerende at denne prosessen tar så lang tid, sier Fjell til NRK.
NHO Reiseliv Nord-Norge mener at en reduksjon av dagens struktur, både i forhold til kapasitet og frekvens, kan ha store negative effekter for nordnorsk så vel som for norsk reiseliv.
– En seilingsreduksjon fra syv til fem dager vil få meget store negative ringvirkninger for de mange opplevelsesbedriftene som selger sine tjenester til Hurtigruten hver dag, syv dager i uken året rundt! Lønnsomhet er en av reiselivets største utfordringer. Det samme gjelder alle havner Hurtigruta går innom og viktige inntekter for de mange lokalsamfunn langs leia, sier Geir Solheim.
Foto: MS «Midnatsol» til kai i Vardø. Fotograf: Trym Ivar Betrgsmo/Hurtigruten ASA.